Enantiodromija – zauzeti stav uvijek ima svoju suprotnost unutar nas

Enantiodromija – zauzeti stav uvijek ima svoju suprotnost unutar nas



 Jung je do mnoge ideje preuzeo oživljavajući drevne mudrosti, pogotovo kroz koncept enantiodromije. U indijskoj filozofiji to je pojam dvandva u kineskoj jin i jang. Naziv potječe, djelomično iz djela predsokratskog grčkog filozofa Heraklita, čija je filozofija bila utemeljena na tome da sve ustvari promjena jest. Heraklit je prvi upotrebio termin enantiodromia. 
    U Heraklitovoj filozofiji enantiodromia je gledište da sve što postoji prelazi u svoju suprotnost.

            Jung je osobnim iskustvom u svom životu i životima svojih pacijenata shvatio da se ova pojava nesvjesnog uvijek događa kada se osoba ekstremno i fanatično drži za jedno mišljenje.
            “..Nijedna psihička vrijednost ne može nestati bez da je zamijeni druga jednakog intenziteta. Što je stav više potisnut, to više poprima fanatični karakter i to je bliži pretvorbi u svoju suprotnost, u enantiodromiju .”
     Ako znate za fenomen enantiodromije, možete ga koristiti u dobre svrhe kako biste svjesno izbjegli pad u jednostranost. Recimo, razgovaram s matematičarkom prije dvije godine koja me pitala za savjet u svezi posla. Ona je potpuno posvećena tom poslu i malo što je zanima sa strane. Rekao sam joj da su u svijetu i kod nas ugrožena privatna sveučilišta i da ona polako ali sigurno gube svoju poziciju te da taj posao za sada nema neku budućnost što znači da mora u slijedećim godinama preusmjeriti svoj posao. Nije me dobro čula i zakon enantrodomije je dovodi do otkaza nakon dvije godine. Jednostrani stav tek sada je tjera na prilagođavanje i usmjeravanje prema drugom odnosno prema tehničkim zanimanjima kojima vladaju zemljani princip koji joj je potpuno nejasan.
           Ono što je važno da ego zadrži integritet, ne poistovjećujući se s jednom od suprotnosti. Kako držati ravnotežu između njih? Živjeti uravnoteženo – ne upadajući u jednostranost – znači da nećemo morati iskusiti nedostatak kontrole koje uključuje enantiodromno iskustvo. Jung je smatrao da ako osoba zna za enantiodromiju može izbjeći pad u masovnost i totalitarizam tj. to je osoba zaokupljena mišljenjima kolektivnog nesvjesnog. To je osobito važno u kontekstu naše trenutne političke stvarnosti. Političari koji su jednostrani i djeluju u krajnostima, premalo ljudi na vodećim pozicijama u našoj političkoj areni može “držati središte” i održavati ravnotežu između “crvene” ili “plave” suprotnosti.
           Iako možemo biti svjesni enantiodromije i njezine korisnosti, nikada je zapravo ne možemo razumjeti. Jung kaže:
            Moram naglasiti da je veliki  dio nesvjesnog života psihe toliko nedostupan našem razumijevanju da nikada ne možemo znati koje zlo možda nije potrebno da bi se enantiodromijom stvorilo dobro, a koje dobro može dovesti do zla ….
Jung stoga savjetuje “oprezno i ​​strpljivo čekanje da se vidi kako će se stvari kasnije odvijati.” Ono što bismo mogli smatrati nečim lošim, može se pretvoriti u našu korist, a ono u što uranjamo s velikim nadama ili neki veliki ishod moglo bi loše proći.
            Jung govori o enantiodromiju  objasnio kroz neke ličnosti poput svetog Pavla, nekada progonitelja kršćana da bi postao jedan od najvažnijih glasnogovornika kršćanstva, te Friedrich Nietzsche, koji je prvo volio Wagnera, a kasnije počeo mrziti njegovu glazbu. Swedenborgov prelazak od učenjaka – erudita do vidovnjaka. Neimenovani primjer je “američki poduzetnik” koji je došao analizirati s Jungom nakon što se povukao. Prije umirovljenja jedini fokus bio je na njegovom radu. Nakon što je otišao u mirovinu, pao je u tjeskobu i hipohondriju, pred kojima njegovi liječnici nisu imali lijeka. Prepoznavanje enantiodromije to je bilo u korijenu problema Jung mu je uspio pomoći.
Svatko do nas je doživio vlastitu jednostranost i fanatačnost koja nas je okrenula prema onom drugom. Kada bi ovaj zakon psihe vidjeli u svakodnevnom životu i shvatili bit ravnoteže ili mudrosti shvatili bi koliko su jednostrani stavovi u duhovnosti kao i u znansoti dva jedna te ista novčiča koja neprestano izazivaju sukobe a onda upadaju vlastite iskopane jame ili enantiodromiju.

Pročitaj  Loše postavljeni Merkur djeluje loše na živčani sustav



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email