Full Metal Jacket – osvrt na klanjanje autoritetu

Film Full Metal Jacket djelo je jednog od najboljeg režisera Stanleyja Kubricka koji je kroz filmove progovarao o mračnoj strani suvremene civilizacije. Ipak, malo je onih koji uopće razumiju njegovo djelo. No, tako je to s genijalnim djelima i ljudima, oni su nezapaženi jer govore o slojevitoj stvarnosti a to je ljudima suviše teško. Njima trebaju dobro i loši momci, a što se skriva iza polariteta to je nepisana tajna o kojoj se šuti. Upravo ovaj film govori o toj tajni. Primjerice, u filmu MASH-a Roberta Altmana koja je satira u kojoj imamo pobunu likova koji  ismijavaju autoritet, ali svoj posao obavljaju uzorno i stoga ne predstavljaju apsolutno nikakvu prijetnju nesmetanom radu vojnog stroja ili nepogrešivog oca za kojeg ratuju.  Full Metal Jacket govori o vjeri jednog vojnika da iza časnika kao savršenog vojnog stroja, stoji osoba. Vojnik ustvari traži zamjenskog oca, odnosno to je njegova čežnja za očinskim prihvaćanjem (potisnuto poštovanje autoriteta kojeg ustvari velika većina slijedi i zato imamo današnje divljenje ljudi prema Putinu, Trumpu, Erdoganu i Orbanu. To je vjera vojnika a onda i ljudi da će im časnik ili veliki vođa omogućiti „drugu priliku“ – za kojom velika većina žudi.
Na taj način vojnik a onda i ljudi se odriću individualnosti i mašte iz koje dijete stvara svijet. S druge strane, gledateljima oba filma omogućeno je oživljavanje arhetipa pobunjenika u kojima ne moraju donijeti odluku a koju donosi glavni junak umjesto njih. Tako se gledatelji opiru ideologiji, barem na filmu, ali lažno kao i sami junaci.
Glavni junak ovog filma se opire kroz arhetip pobunjenika vojnom stroju ili ocu. Kada u društvu nestane moralnosti objekt fetiša postaje falus u obliku puške koja se u filmu obožava, poput današnjih republikanaca koji potaknuti velikim vođom Trumpom mogu ponovno obožavati ovaj fetiš kao pretnju drugima, ako ne budu slijedili velikog vođu. U prvom dijelu filma vojnici izgovaraju počast puškama nalik molitvi, te spavaju s puškama. U drugom dijelu filma puška kroz rat  služi kao KOMPEZACIJA ZJAPEĆE PSIHOLOŠKE PRAZNINE samih aktera ali i cjelokupnog čovječanstva.
Trening u filmu Full Metal Jacketu se svodi na to da su civili ili ljudska bića ustvari mikrobi, beznačajni, nemaju smisla, ali poslije treninga dobiti će smisao kao strojevi koji služe velikom vođi u ostvarenju velikog cilja koja bi trebala donijeti konačno ispunjenje. To je kopiranje seksualnog čina u kojem je muškarac osvajač koji poentira osvajanjem ili erekcijom. Kada ostvari uspjeh ima pravo na nagradu dobiva “objekt” ili ženu kao nagradu. Zato se žena u patrijahalnim društvima prikazuje kao nevažnom, ona još nije osoba. Ovaj problem najbolje problematizira film Bombshell u kojem republikanci koji vode Fox na najbolji način pokazuju što je žena ili pak u satiričnom filmu Borat gdje se prikazuje stvarni događaj u kojem odvjetnik Trumpa i bivši gradonačelnik New Yorka pristaje na seksualni čin s maloljetnom osobom.
Ustvari današnji ljudi su kao i u prikazu filma kastrirani, osjećaju psihološku prazninu i sada im je potreban tata koji će im dati smisao u nekom novom ratu kako bi postali značajni. Bolje je biti ubojica nego biti ništa kao što se sada ljudi osjećaju. Ono što je potisnuto ili ono što je neiživljeno postaje u vojsci ubijanje kao ispunjenje želje koju je otac odredio za svoju djecu koja nisu htjela samostalno vidjeti što se krije iza neiživljenosti. Ljudi ili nesvjesna djeca kroz pušku nadoknađuju ono što im fali i ona postaje objekt kojim će doći do ispunjenja želje. Kada ljudi nisu u ratu onda slušaju drugu isto tako važnu naredbu gdje otac ili kapitalizam govori svojoj djeci: uživajte, ali to je naredba koju ljudi provode i klanjaju joj se jer tako slijede velikog vođu, a naklonost velikog vođe važnija je od ciljeva svakog pojedinca koji potiskuje sve ono što jest kako bi se klanjao opsjednuto svom vođi.
   Opasnost kada se osoba pokloni poptuno Superegu ili velikom vođi završava samoubojstvom Pylea u prvom djelu filma baš kako i današnji ljudi koji se klanjaju državnom ustroju koji iako ih vodi u propast oni i dalje slijede naredbe velikog vođe jer tako se lišavaju obveze bavljenjem sobom i prihvaćanjem sebe kao jedinke koje moraju samostalno donositi odluke što je ljudima ustvari najveća mora. Animizam kao prvotno vjerovanje ljudi, u filmu taj duh prirode postaje puška ili fetiš koji postaje projekcija za ostvarenje želje: „Vaša je puška samo alat. Tvrdo srce ubija. Ako vaši instinkti ubojice nisu čisti i snažni, oklijevat ćete u trenutku istine. Nećete ubiti! … A onda će u svijetu biti sranja!” Dakle, kao i danas naoružane mase na ulicama SAD-a ustvari su čuvari od zlih sila koji kao križari čekaju da krenu u rat za oslobođenje Jeruzalema. Sada čekaju da veliki vođa kaže kako su izbori prevara i da krenu u križarski rat a ustvari ne znaju kako da ispune unutarnju prazninu koju treba ispuniti veliki vođa kada ostvare njegov cilj.
U drugom dijelu filma Joker nosi simbol mira pričvršćen na prsluk a na kacigi ima ispisanu riječ “RODEN DA UBIJE”. Kao i naoružana masa na ulicama imaju poruku u kojoj oni ubijaju kako bi donijeli mir, poput naoružanog dječaka koji je hodao automatskom puškom među afroamerikancima, a kada su ga napali ubio je dvoje ljudi jer se štitio od zločestih ljudi koji žele uništiti Ameriku. Jocker u fimu je morao opravdati svoju novu misiju u kojoj je bio protiv rata, ali nekako se i njemu omastio brk u ubijanju pa je sebe opravdavao rečenicom:  “Mislim da pokušavam ovom porukom nešto reći o dualnosti čovjeka, gospodine.”
“Što?”
“Dvojnost čovjeka. Jungijanska stvar, gospodine. ”
“Na čijoj si strani, sine?”
“Naša strana, gospodine.”
“Zar ne voliš svoju zemlju?”
“Da gospodine.”
„A što kažete na to da se pridružite programu? Zašto ne uskočite u momčad i uđete u veliku pobjedu? ”
“Da gospodine!” Ovdje Jocker humorom pokušava od časnika napraviti budalu, odnosno on je jedino što je ostalo od mogućeg protesta u njemu samom jer on je ionako stroj koji kao i drugi ubija. On želi pokazati da se on suprotstavlja ideologiji kao što i gledatelj biva uhvaćen u to vjerovanje jer sam gledatelj je isto tako Jocker koji slijedi sve što kaže sistem a na privatnim zabavama ismijava sistem kojem se klanja. Njegovim likom utjelovljena je upravo ona ‘jungovska stvar’ na koju se poziva. Ovaj film tragikomično i mračno prikazuje kako ustvari ljudi žive, koliko su nesvjesni vlastite praznine, svojeg nedonošenja odluka koju onda preuzima veliki vođa, lažne buntovnosti koja je danas jako popularna i gdje se istinski živi lik Jockera. Da, to je ono na što je Jung upučivao, zbog čega su ga prozivali mračnjakom jer je palio svijetlost kao i Kubrick, ali nedovoljno jer lakše je živjeti u iluziji koja oslobađa od obveze ulaska u paradoksalnost koju utjelovljuje lik Jockera, nosioca današnjih ljudi i načina života.
Nikola Žuvela

Pročitaj  Sjećanje na budućnost se postiže potpunim deprogramiranjem uvriježenog poimanja vremena

Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake: