Neslomljivi- film koji prikazuje zašto je junak važan

Neslomljivi- film koji prikazuje zašto je junak važan



M. Night Shyamalan u filmu “Neslomljivi“, kao i u filmu Šesto čulo”, ostavlja nas u čudu jer u zadnjim minutama filma preokreće cijelu priču. Vodi nas u jednodimenzionalnu priču o junaku koji se bori protiv zla dok se na kraju ne susreće s onim kreatorom zla i razlogom zašto ga čini. Jasno da ovaj film za većinu kritičara nema neku vrijednost jer mnogi filmovi govore o socijalnoj drami ili antijunaku koji nam prikazuje arhetip žrtve koji je duboko ukorijenjen u kulturu i uvijek će imati veću vrijednost u umjetničkom smislu. Ipak, Shyamalan pokušava postaviti pitanje, razbiti rutinirane odgovore i način života postavljajući pitanje iz filozofske-psihološke stvarnosti.
Bit našeg života je vidjeti stvari onakvima kakve jesu i time se bave filozofija i psihoterapija, ako tako ne gledamo na stvarnost onda patnju vidimo iskrivljeno, onda ne vidimo da ona postoji da bi prešli u viši stadij postojanja, a ne zbog njenog glorificiranja. Živimo u kulturi koja glorificira patnju i naša dobrota se mjeri koliko cijenimo i učestvujemo u sažaljevanju.
Prometej koji krade vatru ili intelekt bogovima, s patnjom plaća spoznaju, kao i jogi koji u vatri meditacije žrtvuje sebe radi više istine. Svrsishovita patnja radi istine, prava je poruka koju tek kao društvo moramo naučiti, a s time nas želi upoznati Shyamalan.
Upravo ovaj film pokazuje jedan drugačiji pristup jer negativan lik je čovjek koji ima toliko ozbiljnu dijagnozu i pokazuje u kojem ga je smjeru odvela patnja. Ovaj film govori o tome kako trgovac stripovima Elijah Price (Samuel Jackson), rođen s rijetkom genetskom bolešću zbog koje su mu kosti lomljive, pomaže neuspješnom zaštitaru Davidu Dunnu (Bruce Willis) shvatiti da je istinit superheroj stripovskog tipa. Elijah je potražio Davida jer je jedini preživio sudar vlakova. Elijah vjeruje da, kao što na jednoj strani postoje krhki ljudi, na drugom kraju moraju biti i neslomljivi. Na kraju filma, novopečeni superjunak otkriva da je Elijah zapravo taj koji je uzrokovao nesreću vlaka, kao i dvije druge velike katastrofe u kojima je stradalo stotine nevinih ljudi, a nije bilo preživjelih, a sve to kako bi pronašao „Neslomljivog ”
Kritičari se pitaju je li film trebao završiti čim je Elijah otkriven kao nad-zlikovac, ali kraj ili superjunak je sredstvo filma. Civilizirani svijet se neprestano susreće s nasumičnim masovnim nasiljem. Što tjera neke ljude da postanu masovni ubojice? Zašto postoje ljudi kojima je hobi mučenje?  Negativac odgovara: “Učinio sam to zbog djece. Zvali su me gospodin Glass. ” 
Shyamalan želi reći da postoji jednostavan razlog  zašto ljudi nasumce ubijaju druge. Čine to jer su u djetinjstvu bili žrtve zadirkivanja. Iako stvarne ubojice govore da je to razlog, stručnjaci teško prihvaćaju tako jednostavno rješenje. Bol ismijavanja i odbacivanja od strane vršnjaka u djetinjstvu toliko je moćno da može lako pokvariti čovjekov život, kao i život drugih. Svi oni maštaju o strašnoj osveti društvu koju im je nanijelo nesnosnu bol. Kada su se dogodile serije nasilja u školama ili ono u Norveškoj, to nam približava značenje ovog filma. S druge strane, pošto je režiser Indijac, on nam prenosi poruku indijske filozofije koja govori da su dobro i zlo neraskidivo povezani i međusobno surađuju. Što bi bio zaštitar bez ove nesreće? Kako bi ljudi mogli otkriti svoje potencijale bez nesreće?  Shyamalan postavlja širok broj pitanja u vezi prirode nasilja. Stripovi su moderni mitovi našega doba, oni čitaocu pružaju da živi ovo zadirkivanje i odbacivanje društva i kulture.  Stripovi govore da su dobro i zlo, heroj i negativac međusobno ovisni; da je tragedija nužna za rast. Može li postojati junak ako nema zlikovaca? Možemo li uopće postojati i razvijati se bez ovog segmenta prirode? Šteta je što jako malo filmova razrađuje ovu povezanost, dok je Shyamalnu to lakše jer dolazi iz kulture u kojoj u filozofiji dva aspekta žive zajedno dok kod nas o tome govori Heraklit, Goethe, Nietzsche, Schopenhauer, alekmičari i Jungova psihoterapija. Važnost Shyamalnovog pitanja za američku kulturu je velika jer upravo su ranjena djeca izvršila mnoge zločine, pokazujući i jednu proročansku priču ili upozorenje s početka ovog stoljeća, upozoravajući nas kako su masovno obrazovanje i društvo okrutni i kako ne pazi na individu, ne daje joj prostora i u samim začecima je reže kako ona ne bi nikada bila vidljiva.
Problem o kojem govore i Pink Floyd u pjesmi The Wall, Shyamalan još produbljuje. Junak kojeg dijete mora pronaći da bi se izvuklo iz povrjeđivanja ustvari je najvažniji arhetip koji je modernoj kulturi potreban kako bi dijete moglo odrasti i kako bi vidjelo važnost  spajanja dviju suprotnosti. Asocijalna djeca osuđena su na tamu i odbačenost tokom cijelog života ako ne pronađu vlastitog junaka. Ipak, mnogi kritičari ovu dimenziju filma, a niti problema ne vide, pa ćemo i dalje biti suočeni s različitim anomalijama u dječjem odrastanju.
Nikola Žuvela
jyotish savjetnik i terapeut

Pročitaj  Petak – Preci i programi



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email