Patnja kroz budizam i Junga

Patnja kroz budizam i Junga


Patnja kroz budizam i Junga

Jung je težio sampoznaji poput Sokrata, mnogih drugih filozofa, gnostičara, alkemičara, zato je negdje to i moj put koji me fascinira i to je put za one ljude koji ne vjeruju već znaju. Kako kaže Jung za budizam: “Postoji rasprava o tome treba li budizam shvatiti kao religiju ili filozofiju samospoznaje. Na ravnoteži čini se da je više samospoznaja, a ne religija.”  Jung često govorio o Buddhi u istom svjetlu kao i o Kristu, odnosno oni su nosioci arhetipa bogočovjeka koji utjelovljuje put samospoznaje.
Za budiste, patnja je rezultat iluzije. Ljudi se poistovjećuju  s vremenom i izmišljenim egom koji nije naše ja. Vidjeti lažno Ja u sagledavanu sebe je prvi korak. Zen budisti pokušavaju zamijeniti ego s onim što se ponekad prevodi kao “ne-um”. Za razliku od Jungova nesvjesnog, međutim, to nije neki sloj psihe, već izvorni, istinski um. Buđenje je jedini autentičan lijek za patnju.
Jung nastoji povećati svijest i pomoći pacijentu da se oslobodi  identiteta koji mu donosi patnju, ali on ne želi potpuno uništiti ego. Jungov je vski analitičar pomaže pacijentu da shvati zašto se ponaša baš tako i zašto dolazi do patnje, hvatajući mali ego koji svojim projekcijama ne želi vidjeti stvarnost. U svojoj raspravi s profesorom Hisamatsu, sa Sveučilišta Kyoto, stručnjaka za budizam, Jung je smatrao da njegova metoda ima za cilj osloboditi pojedinca od ega.
Budisti često optužuju zapadne terapeute da održavaju ego na životu. Pacijent dolazi na terapiju sa depresijom jer osjeća da nije postigao ono što su njegovi roditelji očekivali od njega.  Terapeut ga navodi da  vidi kako  je njegov superego previše zahtjevan, da treba biti ljubazniji prema sebi i prestati pokušavati ugoditi unutarnjoj slici svojih roditelja. Budisti bi rekli da terapeut samo jača ego. Pacijent je još uvijek pun pohlepe, ambicije, straha. Naposljetku će se vratiti s novim skupom problema. Ključ je okončati svoj identitet s egom.
Ipak, postoji zajedničko tlo. I budisti i Jung vide ego kao relativno, a ne apsolutno. Ljudi vjeruju da je ego središte njihove psihe i da ne postoji ništa pored toga. Da je to laž otkrio je i Freud koji je rekao da je ego samo jedan kompleks u mnoštvu komplekasa.
Netko tko je želio slijediti oba sustava mogao bi vidjeti Jungovu metodu kao pomoć kod prvog koraka budizma. Jungovski terapeut će vam pomoći da vidite relativni položaj ega i prepoznati da je to lutka nesvjesnog. Budisti će vas potom odvesti dalje, pomažući vam da se oslobodite nesvjesnog te se probiti do čistog “Ne-uma”.
Važno je težiti iskustvu a to se postiže praksom. Ipak, da ovdje ne zaboravimo jednu sutru ili uvid Patanjdjalija, prvog komentatora Yoge i suvremenika Buddhe, da se do spoznaje može doći kroz proučavanje snova. Ovdje je bitno da razlikujete pojmove od iskustva jer Budha je rekao da će budizam oslabiti onog trenutka kada prijeđe u filozofiju i to se dogodilo, danas je budizam opčinjen filozofsom Prazninom i svaki pokušaj da se Praznina tumači kao Bog završava ortodoksnim komentarima i svađama koja traju dvije i pol tisuća godina u odnosu na hinduizam. Stoga, težite iskustvu, za nas Zapadnjake je lakše da poslužimo Jungom u otkrivanju patnje kroz ego a kasnije se možete posvetiti višim iskustva onoga što Jung zove spoznaja cjelokupnosti psihe.
Nikola Žuvela

Pročitaj  OVO SAM OBJAVIO 4. SIJEČNJA 2017. GODINE_ Fenomen povezanosti dva posve nepovez...

Narudžba knjiga: nikola@vedski-jyotish.net



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email