Shakti -ženski princip i alkemija

Shakti -ženski princip i alkemija


Shakti -ženski princip i alkemija

“Umjetnost treba oponašati prirodu u njenom djelovanju”, kažu alkemičari. Uzor na koje se pozivaju alkemičari u njihovom alkemijskom djelu je priroda. “
Umjetniku”, alkemičaru, koji je spoznao njen način djelovanja, priroda pomaže u dovršavanju onog što je on započeo. Dakle, kada radite na sebi to je alkemijski proces kojeg onda priroda sama dovrši. Izraz “priroda” ima ovdje posve određen smisao. To je spoznaja opažanjem njenog ritma koji vlada kako vanjskim tako i unutanjim svijetom. Zapadnjačka alkemija koristi jezik platoničke metafizike zato mora posegnuti za njom da bi se doznalo što izraz natura ili physis označava.
Plotin, kaže: “zašto ona čini svoja djela, ona bi, ako bi se uopće udostojila odgovoriti, rekla sljedeće: ‘Bilo bi bolje ne postavljati pitanja (odnosno, ne razmišljati), nego šutke učiti, upravo kao što i ja sama šutim, jer ne običavam govoriti (za razliku od Duha koji se objavljuje u riječima). No, valja ti znati da sve što nastaje jest predmet moga šutljivog izvornog viđenja, jer i sama sam proistekla iz jednog viđenja. Volim kontemplaciju, a ono što u meni kontemplira, ujedno proizvodi predmet svoje kontemplacije. Na taj način, kao rezultat njihove kontemplacije, matematičari rišu figure. Ja pak ništa ne rišem. Samo promatram, a oblici tvarnog svijeta nastaju kao da proizlaze iz mene…”.
Prema tome, priroda je u svojoj biti srodna s pratvari. To je najbliža iznad prirode je sveopća duša (psyche), a iznad ove sveopći Duh (nous) koji jedini kontemplira ono neizrecivo Jedno i kontemplirajući teži Ga beskonačno manifestirati. Ispod nje samo je pratvar, pasivna osnova To gradi most prema indijskoj ideji Shakti, ženskoj, stvaralačkoj snazi božanstva ili samoj prirodi. Na tu se ideju pozivaju tantričke metode koje su od svih duhovnih umjetnosti najsrodnije baš s indijskom alkemijom. Kada bi se muškarci žena upoznali s ovom energijom onda ne bi postojao problem odnosa.
Kao Kâli, Shakti je s jedne strane “svemajka”, koja s ljubavlju njeguje sva bića, a s druge strane tiranska gospodarica, koja ih izručuje svim načinima uništenja, smrti, vremenu, i prostoru koji ih rastavlja, Shakti se ponekad oslikava u uzvišenoj ljepoti, a katkad u zastrašujućim oblicima. Njena boja je tamna kao i njena nedokučiva bit. Ona je također Mâyâ, božanska umjetnost koja bićima dodjeljuje njihove mnogostruke oblike, udaljujući ih na taj način od njihovog jednog, beskonačnog pratemelja.
Shakti ima oba vida postajanja, kako pozitivni, tako i negativni, svedeni na jedan jedini korijen, naime na sveopću prirodu koja se pojavljuje kao majčinski milosrdna i ujedno jeziva. Prema tom alkemijskom učenju, nasuprot osobnom Božjem djelovanju, koje tvori pravi predmet teologije, ovdje se njegovo stvaranje ili djelovanje u svijetu predstavlja na jedan, recimo, neosoban način.  Hermetisti to zovu natura koja je uslijed utonuća u svjetovno i koja je kroz znanost mogla postati nejasna i neobvezujuća zamjena za Boga. Priroda je pogonska snaga svih promjena, “potencijalna energija” u stvarima. Priroda poseže kao ona majčinska prasnaga koja izbavlja dušu iz njenog krhkog i neplodnog postojanja. Ona je, tako, snaga žudnje u čovjeku, ali i puno više od toga – ona je “priroda”, neiscrpna potencija što dovodi do razvoja svih sklonosti skrivenih u biću bilo to suglasno planovima njegovog “Ja” ili protiv njih, već prema tome je li  “Ja” u stanju sebe uskladiti s moći prirode ili postati njenom žrtvom. Ona je uvijek “žensko”, kao Dame Nature, i u svom strašnom vidu, kao Veliki Zmaj koji se uvija kroz sve stvari.
Prema jednom shvaćanju koje još i danas prijanja uz njeno ime, priroda uvijek ima prinudan karakter koji je bitno razlikuje od slobodnog upravljanja ljudske volje. Onaj taj vid ima i u alkemiji, barem u jednom pogledu, budući da se prinudnost od izvjesnog stupnja djela pretvara u svojevrstan kozmički ritam koji ne sputava nego oslobađa. Dante ga označava kao ljubav “koja pokreće Sunce i druge zvijezde”. Psihološki promatrano, ono što na početku duhovnog djela izgleda kao opasan, ometajući nagon, prilikom dovršenja majstorstva postaje stvaralačka snaga, uzgon koji svijest uznosi k višim razinama. Ono što je energija Shakti koju imaju i žene i muškarci ili priroda jest ono što nas može tjerati na kupovanje, na razarajuće strasti i destrukciju, ali što je više asimiliramo u svakodnevnom životu ona postaje stvaralačka snaga. Stoga, upoznavati sebe, kroz promatranje ili udubljivanje jedno je od najvažnijih asimilirajućih aspekata gdje vidimo zastrašujuće stvari oko sebe samo kao dio svoje prirode. Ono zastrašujuće je naša čežnja da ostanemo društveni, a taj dio Shvati ili Anima uništava jer ona je vladarica individualnog. Završiti ću jednim citatom kako se cshvatila bit Shakti ili Anime: Sreća koju ljudi traže uvijek je povezana sa zanimanjem: kućama, novcem, ukrasima ili ženama, djecom. Dok ih ne dobiju, ne mogu se osjećati sretno.Njihova sreća ovisi o tome što posjeduju, a ako to izgube, to je katastrofa.Ali ako ikada uspijete otkriti što je prava sreća, osjećat ćete da ona zapravo ne ovisi ni o kakvom objektu, posjedovanju ili postojanju; dolazi odozgo i začuđeni ste otkrivajući sebe, bez prestanka, ovo divno stanje svijesti …Radujte se ne znajući zašto ste sretni. Ovo je prava sreća. Onog dana kada zaronite u ocean univerzalne harmonije, više nećete morati ništa uzimati za svoju sreću, neprestano ćete zaranjati u to. To je kao disanje: nadahnuće, izdah … nadahnuće, izdah …Da, sreća je poput duše koja diše. “
Omram Michael Aivanhov

Pročitaj  Venera se ne osjeća dobro u Lavu

Narudžba knjiga: nikola@vedski-jyotish.net



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email