Što je najbolnija rana u Zapadnoj psihi?

Što je najbolnija rana u Zapadnoj psihi?



Predavač i tumač Jungovog djela, dr. Robert A. Johnson, smatra da je romantična ljubav velika rana u zapadnoj psihi koja je odgovorna za najčešću i najbolniju ranu … u našem zapadnom svijetu, a to je rana muške psihe, koja je iscrpljujuća rana. To je funkcija osjećaja (češće povezana s muškarcima) koja paralelno postoji s  ranom ženske psihe kojoj je oštećena radna funkcija. Dakle, radi se o elementima i funkcijama svijesti kojih ima četiri, a Johnson smatra da su ove dvije funkcije ustvari povrijeđene u muškarca i žene.
Prema dr. Johnsonu:
Romantična ljubav nije samo oblik ljubavi,  to je čitav psihološki paket, kombinacija uvjerenja, ideala, stavova i očekivanja. Te često kontradiktorne ideje koegzistiraju u našem nesvjesnom umu i dominiraju našim reakcijama i ponašanjem, a da ih nismo svjesni. Automatski pretpostavljamo kakav je odnos s drugom osobom, što bismo trebali osjećati i što bismo trebali izvući iz toga. Johnson smatra da su ove rane osiromašile osjećaj društvene svijesti u zapadnoj kulturi.
Podrijetlo ‘romantične ljubavi’ nalazimo u tri srednjovjekovne priče:
Tristan i kraljica Izolda
Kralj ribara
Djevojka bez ruku
 Johnson smatra da je priča o Tristanu jedna od najdirljivijih i najtragičnijih od svih epskih priča i ona izražava najbolji sadržaj ideje o romantičnoj ljubavi. Iz tog sadržaja proizlazi većina romantične književnosti,  te romatnični filmovi.
Ovo je priča o mladom plemenitom junaku Tristanu, kojeg obuzima njegova strast prema kraljici Izoldi. Razapet između sukobljenih sila koje bjesne unutar muške psihe kad muškarac postane plijen tih ideala, prisiljen je na izbor između borbe za osvajanje željene nagrade za herojsku muškost s jedne strane i putovanja da postane svjestan osjećaja ljubavi.
Izolda se suočava sa sličnom, ali drugačijom unutarnjom bitkom unutar ženske psihe. S jedne strane, ona vidi potrebu da se zaštiti od onoga što Tristan predstavlja, ali ipak se nađe bespomoćno zarobljena protiv svoje volje.
Što je Tristanu i Izoldi omogućilo mudri i jasni odabir? Prema priči, pili su posebno vino – svojevrsni ljubavni napitak.
Svatko je postao opsjednut svojom ‘ljubavlju’. Kao odgovor na glas razuma koji je upozorio Tristana: “Ovaj put vodit ćete do smrti tvoja ljubav”. On je odgovorio: “Pa, onda dođi do smrti.” Slično tome, vino je otopilo Izoldinu mržnju prema Tristanu i ona je predala dušu govoreći: “Znaš da si moj gospodar, a ja tvoj rob.”
Pod čarolijom “romantične ljubavi”:
Svatko je bio spreman zamijeniti sve, čak i sam život, za jednu zajedničku noć.
Svatko je postao zanosan, očaran, zaljubljen u mističnu viziju u kojoj su se vidjeli uglavnom kroz čaroliju.
Svatko je na svoju ljubav gledao, kao na „natprirodnu i nehotičnu“ – vanjsku silu koja ih je posjedovala protiv njihove volje.
Svatko je drugog smatrao nekim tko će ih napokon savršeno dovršiti, osloboditi, spasiti, izliječiti od svake boli ili im pomoći da pronađu smisao i cjelovitost u životu.
Je li to ljubav ili uglavnom iluzija?
Priča o Tristanu i Izoldi simbolizira moćne sile na dijelu u cijelom našem društvu koje se najčešće izražava u iskustvima romantizirane ljubavi, gdje unutarnja uvjerenja muškaraca i žena djeluju kao “vanjske sile” koje ih posjeduju da kažu, osjećaju, misle, djeluju na određene načine (narcizam i suvisnost) naizgled protiv njihove volje.
Na prvi pogled može zvučati predivno, sve dok ne ugledate smrtonosnu privlačnost.
U srednjovjekovnim vremenima zvala se “dvorska ljubav” između plemenitog i hrabrog viteza koji štuje poštenu damu kao svoju inspiraciju za bitku i za plemenita djela spašavanja drugih. Vitez simbolizira sve što je snažno, plemenito, potentno, junaka kojem je potrebna njegova dama da ga nadahne za osvajanje zlih sila. Nasuprot tome, dama simbolizira sve profinjeno, mekano, duhovno, visokog uma, čisto i dobro, damu koja treba svog viteza da je zaštiti i učini za nju (misli, planira, djeluje) ono u što sama sebi ne vjeruje da je sposoban učiniti.
Ova ljubav se manje odnosi na ljubav prema nekome; ljudi su “zaljubljeni” u:
Ideju same ljubavi.
Što bi partner trebao učiniti da nas upotpuni i učini da se osjećamo voljeno i cijenjeno?
Što bi svatko trebao učiniti za drugoga, što ne može učiniti za sebe (zbog ranjavanja; za njega je najvažnija funkcija osjećaja, a za nju funkcija izvršavanja).
Stoga, bilo otvoreno ili potajno u svom srcu, jedan drugog na neki način smatraju neispravnima, ali to ima svoju svrhu! Naime, svakom daje “svrhu” u životu koja je u stvarnosti samo privid da mogu i moraju “spasiti drugoga” (od rane, svoje mane, sebe, itd.).
Buđenje svijesti?
Romantizirana ljubav ima manje veze s ljubavlju i suosjećanjem, a više s time da je zaljubljena u ljubav, očajničko traženje cjelovitosti koju samo onaj drugi može pružiti. Stoga je ispitivanje ovih pretpostavki o tome kakav bi odnos između muškarca i žene trebao biti, što bi muškarci i žene trebali osjećati, što bi svaki trebao izvući nužan pothvat.
Ova raširena shvaćanja u najboljem su slučaju zavaravajuća i sprječavaju muškarce i žene da stvaraju emocionalno ispunjene veze u paru koje zaslužuju. Prevalencija odnosa ovisnosti, narcizma i uzajamne ovisnosti između muškaraca i žena govori sama za sebe.
Ovisnost o ponašanju pogrešan je pokušaj zadovoljavanja osnovnih emocionalnih potreba za ljubavlju i prepoznavanjem, doprinosom i životnom svrhom.
Nasuprot tome, istinska bliskost se uzajamno ispunjava, uzajamno i svjesno privlači.
Drugog nastoji vidjeti, spoznati i razumjeti kao zasebno i cjelovito biće.
Ne umanjuje se od boli koja je svojstvena poznavanju i poznavanju izbliza.
Autentična intimnost i zdravi odnosi pozivaju nas da se suočimo sa svojim strahovima i starim ranama kao prilikama za buđenje osobina bitnih za zdrav i sretan život: integritet, ravnoteža, empatija, suosjećanje i bezuvjetno prihvaćanje sebe i drugih.
Razumjeti ljubavni odnos između muškarca i žene znači shvatiti ga kao tajnu koja se odvija, put do svijesti, možda kao nijedan drugi, koji vodi ljubavnike da vide svoje ranjavanje u očima i srcu drugih.
Međutim, da bi muškarci i žene pomno promatrali ove romantizirane ideale, bit će potrebni herojski napori. Nije lako uočiti proizvoljnost ovih normi u kojima plivamo (stoljećima). Promjena je izazov za naš mozak jer su dizajnirani da se odupru stranputici s poznatima (čak i kad su na neki način destruktivni).
Ipak, razumijevanje “romantizirane ljubavi” također je prilika za muškarce i žene da istraže i transcendentnu ljepotu i potencijal ljubavnih odnosa, kao vrhunske škole za osobnu transformaciju, i temeljni sustav vjerovanja romantizirane ljubavi, kao skup proturječnosti, laži i iluzije koje podsvjesno djeluju na oblikovanje njihovog ponašanja, odnosa i smjera njihova života.
Robert A. Johnson
predavač i jungovski analitičar u Kaliforniji. Studirao je na Institutu Junga u Švicarskoj i u ašramu Sri Aurobindo u Indiji.

Pročitaj  Četvrtak – Kraljevska zvijezda Aldebaran kroz današnji dan



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email