Tantra, budizam i transformacija

Tantra, budizam i transformacija



Budistička psihologija je namijenjena za poboljšanje našeg stanja svijesti.  To je primijenjena znanost koja se sastoji od vježbi meditacije, vizualizacije i pažnje tijekom dana.
U devetnaestom stoljeću Britanci i Amerikanci su prvi proučavali budizam i bili su impresionirani racionalnim aspektima njegove filozofije, ali su ih zbunjivali snažnije emotivne i uznemirujuće psihološke simbolike i vizualizacije.
Idolopoklonstvo protestantizma je dovelo je mnoge istraživače do klevetanja ‘tantričkog poimanja filozofije koju su povezali s primitivnim folklorom i šamanizmom.  Daleko do tog klevetanja nije bili ni katoličanstvo a ni islam.
 Dakle, o čemu se radi u tantri? Buddha je prepoznao važnost podsvjesnih aktivnosti uma, kako onih pojedinačnih a onda i kolektivnih, 2400. godina prije utemeljenja zapadne psihologije.  Buddha je znao da racionalni argumenti su nedovoljni motivator za duboku i trajnu transformaciju uma.  Jung je otkrio da je važnost simbolike tantričke umjetnosti i vizualizacije “arhetipova” – drevnih obrasca i simbola u  nesvjesnom može proizvesti snažne emocionalne reakcije. Tantra je nastala u 4. stoljeću i proširila se kako na budizam tako i na hinduizam u različitim  formama od tantre seksualnosti do tantre asketizma. Ustvari tantra je transmutacija i transformacije našeg svakodnevnog okoliša na duhovnom putu prosvjetljenja.
Vajrayana ili tantrički budizam proistekao iz tantre uključuje ezoterijske vizualizacije, simbole i složene rituale koji se mogu naučiti samo s majstorom učiteljem. Dakle, velika se pažnja daje na upotrebi mantri, mudri,  mandala i ezoterijskih vizualizacija.
U tradiciji Vajrayane postoji mnoštvo svetih likova, koje možemo nazvati božanstvima, ali ovi likovi predstavljaju određeni filozofski i iskustveni princip tj. određeno stanje svijesti.
Ovaj budizam koji je najrašireniji na Tibetu se razlikuje od upotreba Sutri u budizmu. Primjerice, kada vježbamo tantrički budizam pokušat ćemo spriječiti predodžbe o izgledu okoline koje nam se pojavljuje u umu i umjesto toga vizualizirati naše okruženje kao mandalu božanstva. Na isti način, možemo izmijeniti izgled našeg tijela, naših užitaka i naših djela, a na njihovom mjestu staviti sebe kao božanstvo ili Buddhu. To je bila prva spoznaja kvantne fizike odnosno oni su prakticirali ono što kvantna fizika tvrdi: da stvari nisu čvrste i da nemaju značenje koje ima naš um pridaje.
O moći vizualizacije i njene moći govorio je i Nikola Tesla. Kada vizualiziramo arhetipske slike i stavljamo ih na mjesto onoga što mi zovemo stvarnost, jasno je da dolazi do transformacije onoga što promatramo jer ono što vidimo samo je odraz arhetipova i njihove snage da opsesivno vjerujemo da ono što sada vidimo je istina.  To je ujedno alkemijski proces kao metafora transmutacije u kojoj se nečista duša mijenja u usavršenu dušu. Velika je zabluda onoga što mi mislimo da jesmo. Ono što sada vidimo samo je jedan mali dio onoga što iz sebe projiciramo pa je imperativ svakog od nas da spoznamo i okrenemo se svojim projekcijama stvarnosti u kojima se skriva prava bit stvarnosti. Važno je imati na umu da se radi o dugotrajnim vizualizacijama u praksi tantre, kako vremenski tako i kroz dugi niz godina jer arhetip se ne transformira laganim vježbama već traži vrijeme i upornost kako bi se slika stvarnosti promjenila na način da se libido ili naša projekcija više ne zadržava na vanjskom svijetu kao u ljubavnom odnosu, gdje u partnera projiciramo sve moguće božanske atribute pa kada brak propadne teško prihvaćamo vlastite pogreške iskrivljenih stavova.
Ljudi još nisu u stanju vidjeti da arhetipove treba prenijeti u unutarnje vizualizacije jer jedino na taj način možemo malo pomalo osvještavati tako zastrašujuće projekcije koje izazivaju ratove i ekonomske krize. Jake arhetipske unutarnje slike i osjećanja neprestano se pretvaraju u one najgore noćne more koje svakodnevno svjedočimo, ali zatvaramo pogled kao da se one ne dešavaju, te smo jako snažno uredili svijet oko sebe kako bi nam pogled bio daleko od stvarne slike stvarnosti. No, pošto je život kratka svekvenca buđenje je nemivno, dok je spomenuta tantra samo jedan od putova koji nam može pomoći u shvaćanju stvarnosti.
Nikola Žuvela

Pročitaj  Ponedjeljak – Strast i umjetnost

Narudžba knjiga: nikola@vedski-jyotish.net



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email