Vasane ili arhetipovi

Vasane ili arhetipovi



Pojam nesvjesnog susrećemo mnogo ranije od Freuda i Junga. U indijskoj filozofiji problem nesvjesnog nalazimo u Patańđalijevim Yogasūtrama i u buddhističkoj teoriji abhidhamma. Patańđali smatra da se nesvjesno manifestira u nesvjesnim klicama vāsanāma, iz kojih nastaje naše Ja. Dakle naše Ja,  ne vidi nesvjesnu pozadinu svog nastanka, te stvara krivu percepciju stvarnosti, a onda i patnju. Prema Patańđaliju, vāsanā je  nesvjesni obrazac koji se manifestira kroz tok  psihe. Vāsane su nezamjetljive, sublimirane i u vidu klica, pa ih je teško uočiti, a samim tim i podrediti. Pojam vāsane možemo usporediti s Jungovim arhetipovima zbog toga što vāsane nemaju nužno porijeklo u prošlim životima nego i u biologiji naše vrste kojoj pripada tijelo bića. Tu analogiju iznosi Patańđali u Yogasūtrama IV/10 padi:
”(I ti su dojmovi, tj. vasane) bez početka jer je nagon za održanjem vječan (tāsām anāditvam caśiso nityatvāt).”
Primjer vāsane je vezanost djeteta za roditeljske arhetipe iz djetinjstva, gdje je pravilo da se arhetipska osobnost oblikuje prema arhetipskoj ideji roditelja istog spola, dok se idealni partner traži kroz arhetipsku ideju roditelja suprotnog spola. Na ovim se odnosima zadržava medicinska psihijatrija, ali to je za Junga samo jedno područje aktualizacije arhetipova, u ovom slučaju i vāsanā. Kod Patańđalija, nesvjesno sadrži i dojmove (samskāre), koje nastaju iz vāsanā. Samskāre su podsvjesni dojmovi koji odgovaraju posljedicama akcije. Psihološkim rječnikom rečeno, ljudsko ponašanje jest neprestano aktualiziranje nesvjesnog kroz razna stanja iskustva. Pošto vāsane imaju svoje ishodište u sjećanju time se naglašava njihov sublimirani karakter. Život nije drugo do jedno neprestano pražnjenje vāsanā koje preko vrttija (psihomentalni vrtlozi) postaju uočljive. Vāsane određuju specifičan karakter svakog pojedinca i to određenje je u skladu s njegovom nasljednom i karmičkom situacijom.
Sve ono što određuje kako neprenosivu specifičnost osobe, tako i strukturu ljudskih instikata, ima podrijetlo u vāsanāma, odnosno u nesvjesnom. To nesvjesno se prenosi bilo na ‘neosoban’ način iz generacije u generaciju (preko jezika, običaja i civilizacije – etnička i povijesna transmisija), bilo izravno (karmičkom transmigracijom). Znatan dio ljudskog iskustva vodi podrijetlo iz tog rasnog i intelektualnog naslijeđa, iz tih oblika aktivnosti i misli stvorenih igrom vāsanā. Prema Patańđaliju, te podsvjesne sile određuju život većini ljudi. Jedino jogom one mogu biti spoznate, kontrolirane i ‘spaljene’. Kako vidimo, Patańđali vāsanāma daje isto značenje kao i Jung arhetipovima kolektivnog nesvjesnog koje, odnosno ono predstavlja i nasljeđe koje se prenosi iz generaciju u generaciju. Patańđali vjeruje da se s praktičnom yogom može uspješno djelovati na nesvjesno, pa i to da se uz pomoć tehnika objedinjavanja stanja svjesnosti ona može i pokoriti. Jung je smatrao da se kroz snove dolazi do tih sadržaja i da ih kroz razgovor osvještavamo. Na nama je da shvatimo ovu stvarnost i da o njoj manje razmišljamo, a više djelujemo kada radimo sa nesvjesnim.
Nikola Žuvela
jyotish savjetnik i terapeut
 

Pročitaj  Petak – Dan za napredak



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email