Važnost simbola i posljedice

Važnost simbola i posljedice



Ono što danas poimamo pod civiliziranom sviješću, kroz povijest se odvajalo od osnovnih nagona, što nikako ne znači da su ti nagoni iščeznuli već zbog izgubljene veze sa sviješću, prisiljeni su se izraziti na posredan način. Njihovo izražavanje najbolje zapažamo, kroz različite simptome, neuroze, neobjašnjiva raspoloženja, neočekivana zaboravljivost ili greške u govoru. Čovjek voli vjerovati da je gospodar svoje duše, ali dovoljno je pogledati bezbrojna neobjašnjiva raspoloženja i nemogućnosti kontroliranja naših osjećaja koja nam dovoljno govore koliko je navedena teza neodrživa. Čovjek određena područja života i svog ponašanja drži u odijeljenim pretincima i nikad ih ne suočava jedne s drugima.
Problem današnjeg čovjeka Jung vidi u njegovoj nemogućnosti da sagleda svoju sjenu (potisnuti dio naše osobnosti koji ima svoju autonomnost), zbog čega smo neprestano izloženi duhovnoj i moralnoj zarazi. Primjerice, veliki utjecaj istočne misli ili pak komunizam koji svoje osnove ima u arhetipskom snu o Zlatnom dobu (ili Raju) gdje ima u izobilju svega za sve, a veliki, pravedni mudri vođa vlada ljudskim rodom. Upravo pod ovim arhetipom raja i arhetipom spasioca pobjedio je na izborima Donald Trump. Jung smatra da je taj moćni arhetip zahvatio ljude u svom infantilnom obliku, ali nikada neće iščeznuti iz svijeta pred samim pogledom s našega nadmoćnog stajališta. Mi ga čak podupiremo svojom djetinjastošću, jer je naša zapadnjačka civilizacija zahvaćena istom mitologijom. Mi također vjerujemo u državu, blagostanja, sveopći mir, ravnopravnost ljudi, u čovjekova vječna prava.
Život se sastoji od suprotnosti i upravo je taj sukob u čovjeku naveo prve kršćane na to da čekaju i da se nadaju brzom kraju ovoga svijeta, ili budiste da odbace sve zemaljske želje i težnje. Takvi životni odgovori bili bi pogubni da se kojim slučajem ne naslanjaju na duhovna i moralna načela što čine osnovni sadržaj kod obje vjeroispovijesti i u stanovitoj mjeri ublažuju njihovo korijenito nijekanje svijeta. Mi smo u današnjem znanstvenom dobu suočeni s činjenicom da je psihijatar postao pogodan za pitanja što su nekoć pripadala djelokrugu teologa. Postoji jaki empirijski razlog zašto bismo trebali gajiti misli koje se nikad ne mogu dokazati. Čovjeku su jamačno potrebne općenite ideje i uvjerenja koja će dati smisao njegovu životu i omogućiti mu da pronađe svoje mjesto u svemiru. On može podnijeti najnevjerovatnije teškoće kada je uvjeren da imaju smisla, a skršen je kada uz sve svoje nevolje mora priznati kako je sudionikom neke ”ludosti”.
Peublo Indijanci vjeruju da su sinovi Oca Sunca i to im uvjerenje podaruje perspektivu koja je dalekosežnija od njihove ograničene opstojnosti. Ona im pruža obilje prostora za razvijanje osobnosti i omogućuje im potpunost života. Njihov je položaj mnogo bolji od položaja čovjeka u našoj civilizaciji, koji zna da jest i da će ostati nevažan pojedinac bez ikakvog smisla u svom životu.
Osjećaj dubljeg smisla postojanja uzdiže čovjeka iznad potrošačkog globalizacijskog trenda. Jung smatra da nas mit koji nas obuzme čini većima od obična čovjeka. Sadržaji sna, po svojoj strukturi, su simbolični i tako imaju više nego jedan smisao. Simboli skreću pozornost na putove koji su drugačiji od onih što ih shvaćamo sviješću, i stoga se ti putovi odnose na nešto što je nesvjesno, ili barem nije potpuno svjesno.
Znanstvenicima, koji svoje mišljenje temelji na logici i znanstvenom istraživanju, smetaju takve pojave kao što su simboličke misli. Problemi započinju s pojavom emocije koja izmiče svakom pokušaju psihologa da je obuhvati konačnom definicijom. Uzrok u tome vidimo u uplitanju nesvjesnog ili naše unutrašnjosti, odnosno krajnje se neugodno baviti činjenicama koje se ne mogu potpuno ili primjerno shvatiti. Nezgodno je kod tih pojava što su činjenice neporecive, a ipak se ne mogu izraziti intelektualnim pojmovima. Zato bi čovjek morao biti u stanju shvatiti sam život, jer život stvara emocije i simboličke ideje.
Današnji promatrač duše, suočen je s cjelokupnim čovjekom i svime onim što on nosi, odnosno često je slučaj da je nemoguće upotrebljavati definicije i medicinska objašnjenja. Stoga se promatranje duše ne može naučiti iz udžbenika, ono se uči zbiljskim iskustvom. Također, pomaganje onome koje je potrebna duševna pomoć (a to je većina ljudi) ne ovisi samo o simbolima, već je potrebno proučavanje njegovog kulturnog podrijetla, što znači da je svaki čovjek slučaj za sebe. Intuicija je gotovo nužna u tumačenju snova i često može osigurati da ih sanjač odmah shvati, ali isto tako, može izazvati lažni osjećaj sigurnosti. Samoobmana je vjerovati kako je ono što danas znamo sve. Ništa nije ranjivije od znanstvene teorije koja je prolazni pokušaj da se objasne činjenice, a ne samo vječna istina.
Čovjek je svjestan toga da simboli mogu izazvati duboku emotivnu reakciju u nekih pojedinaca, pa zbog tog psihičkog naboja djeluju kao predrasude. Takve simbole glupo je odbaciti zato što pri racionalnim pogledu izgledaju besmisleni ili nevažni. Oni su važni sastojci duhovnog oblikovanja i bitne snage u izgradnji ljudskog društva. Kada se simboli potiskuju, njihova energija iščezava u nesvjesnom s neizmjerljivim posljedicama. Ovaj proces se danas najviše vidi pri zaljubljivanju gdje se arhetip zaljubljenosti pretvara u nemjerljive iracionalne postupke i zaključke koji su tim veći čim je neshvaćanje sebe veće.
Nikola Žuvela
Narudžba knjiga (cijena knjige je 90kn): nikola@vedski-jyotish.net

Pročitaj  Subota – Sazviježđe prijateljstva



Autor: Nikola Žuvela, jyotish savjetnik i terapeut

Vir članka

O jyotishu objavljujem mnoge članke. Od 2002. godine sam instruktor yoge, te podučavam tehnike meditacije. Također, vikendom održavam slijedeće radionice: Deprogramiranje odnosa, radionice o odnosima i samopouzdanju kao i individualna i grupna savjetovanja za one koji imaju poteškoća u braku ili vezi. Završio sam doktorski studij, smjer filozofija na temu filozofije i nesvjesnog.
No Tab Selected
Oznake:
Ostavite vaš komentar
Komentar
Ime
Email